Czym nie jest SEO copywriting? Pisanie tekstów na stronę internetową często kojarzy się klientom z czymś, czym ta usługa tak naprawdę nie jest. Klienci niekiedy liczą jednocześnie na fantazję, zwięzłość, poprawność merytoryczną i jednocześnie posłuszność oraz spełnianie wszystkich swoich zachcianek. Warto jednak zastanowić się najpierw, na czym polega zadanie SEO copywritera, zanim skorzystasz z jego usług i zawiedziesz się, otrzymując nie taki tekst, jakiego oczekiwałeś.
Czym nie jest SEO copywriting?
Copywriter ≠ encyklopedia
Nikt nie jest wszechwiedzący i nieomylny. Copywriter, do którego się zwracasz, z reguły nie jest specjalistą w Twojej branży. To Ty nim jesteś, dlatego dostajesz gotowy tekst do wglądu, do ewentualnych merytorycznych poprawek. W tym celu robisz również brief, w którym określasz, czym się zajmujesz i wypisujesz wszelkie istotne dla Twojej firmy i branży szczegóły. Jeśli o czymś nie poinformujesz, to nie oczekuj, że ktoś inny musi to wiedzieć. Jeśli nie powiesz, czego oczekujesz, to nie oczekuj, że druga osoba będzie to wiedzieć za Ciebie. Pomyśl o tym, zanim zerwiesz współpracę z copywriterem, czy agencją przez jeden błąd w treści.
Copywriter ≠ bajkopisarz
Głównym zadaniem copywritera, pracującego w SEO nie jest tworzenie dla Ciebie marketingowej opowieści wokół Twojej firmy, lecz przygotowanie tekstów poprawnych pod względem wymogów wyszukiwarki. Oczywiście – jeśli poinformujesz o swoich oczekiwaniach, to dobry copywriter powinien próbować wpisać się w styl, którego używasz, czy charakter treści, jakie znajdują się w Twoich kampaniach oraz innych przekazach reklamowych. W pewnych kwestiach nie da się jednak spełnić wszystkiego, czego sobie zażyczysz. Jeśli wybierzesz słowa kluczowe, które niezbyt dobrze brzmią, to musisz brać pod uwagę to, że znajdą się one na stronie, niezależnie od tego, czy będą burzyć Twoją koncepcję, czy też nie. Inaczej pozycjonować Twojej strony na daną frazę po prostu się nie da.
Copywriter ≠ korektor
SEO copywriter nie jest również kimś, kto jedynie uatrakcyjni treść na Twojej stronie, poprawi błędy oraz styl tekstów. Jasne – teksty, które przygotowuje muszą być poprawne pod względem językowym, ale to nie jedyne jego zadanie, a już na pewno nie główne. Pisanie tekstów dobrych do pozycjonowania nie jest jedynie dostawianiem kropek i przecinków – musisz być gotowy na zmiany większe niż kosmetykę w postaci znaków interpunkcyjnych!
Copywriter ≠ służący
To już punkt, będący tak naprawdę podsumowaniem poprzednich. Powinieneś zrozumieć, na czym polega zadanie SEO copywritera, by móc wymagać od niego tego, co tak naprawdę powinien Ci zaoferować. Taka osoba to nie jest ktoś, kto spełni wszystkie Twoje życzenia i zawrze w tekstach wszystko w taki sposób, w jaki będziesz chciał. Przede wszystkim ma przygotować treść, którą będzie się dobrze pozycjonować w wyszukiwarce, a ona może niekiedy stać w sprzeczności z Twoim wyobrażeniem swojej strony. To osoba, której powierzasz to zadanie, ma być ekspertem w tej sprawie, nie Ty sam. Jeśli uważasz, że sam zrobiłbyś coś lepiej, to po co w ogóle zgłaszasz się z tym do kogoś innego?
Mam nadzieję, że udało mi się nieco przybliżyć pracę copywritera, z którym pracujesz przy pozycjonowaniu swojej strony internetowej. Stosując się do tego wszystkiego i próbując zrozumieć choć trochę sytuację, być może zaoszczędzisz nerwów i kłopotów również sobie samemu. Współpraca przy Twojej stronie powinna opierać się przede wszystkim na wzajemnym zrozumieniu. Nikt nie da Ci tego, czego oczekujesz, jeśli oczekiwać będziesz rzeczy nierealnych, niewykonalnych.
SEO copywriting
Autor artykułu Autorem artykułu jest Web Lider – agencja interaktywna oferująca pozycjonowanie stron i kampanie Google AdWords. |