Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza w życie kolejną nowelizację. Kto dzięki temu będzie miał wgląd w nasze dane?
W połowie 2018 roku polskie prawo czeka kolejna nowelizacja. Tym razem przygotowana została przez Ministerstwo Cyfryzacji. Mowa o umożliwieniu rodzicom rejestracji nowonarodzonych dzieci bez wychodzenia z domu – za pośrednictwem internetu.
Projektem nowelizacji na ostatnim posiedzeniu zajmowała się komisja administracji i spraw wewnętrznych. Po analizie przedstawionych propozycji posłowie zagłosowali za wprowadzeniem ich w życie. Nowelizacja dotyczyć będzie ustawy o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o ewidencji ludności. Według informacji zawartych w projekcie nowelizacji każdy rodzic po dokonaniu rejestracji swojego dziecka za pomocą internetu, dostanie od kierownika Urzędu Stanu Cywilnego takie same dokumenty jak osoby rejestrujący dzieci osobiście.
Proponowana przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacja wzbudziła wśród członków komisji także pewne kontrowersje. Wątpliwości co do słuszności pomysłu, wzbudził zapis pozwalający na wgląd służb mundurowych do spisu ludności. W uzasadnieniu tego zapisu możemy przeczytać, że informacje z ewidencji są kluczowe dla ustawowych zadań. Służbami, o których mowa są: CBA, Służba Wywiadu Wojskowego, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, ABW oraz Agencja Wywiadu. Aby uzyskać wgląd do konkretnych danych, będą jednak musiały spełnić ściśle określone warunki. Przede wszystkim chodzi o posiadanie sprzętu zdolnego do obsługi systemu teleinformatycznego, którego używa każdy Urząd Stanu Cywilnego. System ten jest niezbędny do komunikacji z urzędem, ponieważ posiada odpowiednie zabezpieczenia przed niekontrolowanym wyciekiem danych lub ewentualnym atakiem hakerów. Oprócz tego, aby uzyskać jakiekolwiek dane – zgodnie ze znowelizowaną ustawą – agencja musi złożyć jednorazowe podanie, w którym uwzględniony będzie zakres danych, jakie ją interesują. Takie podanie składane będzie tylko do właściwego ministra informatyzacji.
Kolejnym udogodnieniem dla nowych rodziców będzie możliwość złożenia elektronicznego wniosku o stały lub czasowy meldunek dziecka. Oprócz tego Ministerstwo Cyfryzacji zamierza wprowadzić drobne zmiany w samym akcie urodzenia. Planowany przepis mówi o dopisaniu do niego numerów PESEL rodziców. Ma być to ułatwieniem, między innymi przy ubieganiu się o różne programy pomocowe, takie jak: 500 Plus czy świadczenia rodzinne z MOPR.
Proponowane zmiany wejść w życie mają z dniem 1 czerwca 2018 roku. Ich słuszność Ministerstwo Cyfryzacji argumentuje zdjęciem obowiązku osobistego stawiennictwa świeżo upieczonych rodziców w Urzędzie Stanu Cywilnego, co ma pozwolić im na skupienie się tylko na nowym członku rodziny.